داستان اولین روشنایی معابر ایران | اولین برق ایران
داستان اولین روشنایی معابر ایران | اولین برق ایران

اولین برق ایران، 

داستان اولین روشنایی معابر ایران

اولین برق ایران، در این مقاله به بررسی اولین روشنایی معابر ایران و اولین برق ایران و بانی این امر یعنی قاسم خان فرزند علی خان والی می پردازیم و نحوه راه اندازی اولین ژنراتور برقی ایران را نقل می کنیم. 

سردیس "قاسم خان والی" در محوطه شهرداری تبریز

اولین برق ایران، داستان اولین روشنایی معابر ایران

باید گفت که شهر تبریز به واسطه نزدیکی به اروپا، دروازه ورود بسیاری از فناوری های جدید به کشور بوده است. قاسم خان والی یکی از مشاهیر تبریز و آذربایجان بود که تحصیلات خود را در مدرسه "سن سیر" پاریس به پایان رسانده بود. قاسم خان فرزند علی خان والی، حاکم آذربایجان و کسی بود که بسیاری از اولین های کشور را در تبریز ایجاد کرد که یکی از مهمترین آنها برق بود. نصرت الله فتحی در کتاب"مجموعه آثار قلمی ثقه الاسلام" می نویسد:

"قاسم خان امیر تومان معروف به والی اولین کسی است که قبل از آغاز مشروطه به تبریز چراغ برق آورده و در حوالی مغازههای مجیدالملک نصب کرده بود"

دوران کودکی سردار قاسم خان والی اولین شهردار تبریز (بلدیه یا شهرداری تبریز بعنوان اولین شهرداری درکشور شناخته میشود) در کنار پدرش علی خان والی، حاکم آذربایجان و سیاستمدار دوره قاجار است
دوران کودکی سردار قاسم خان والی اولین شهردار تبریز (بلدیه یا شهرداری تبریز بعنوان اولین شهرداری درکشور شناخته میشود) در کنار پدرش علی خان والی، حاکم آذربایجان و سیاستمدار دوره قاجار است

در واقع نخستین امتیاز کارخانه برق ایران در سال 1281 هجری شمسی یعنی حتی چهار سال قبل از پایتخت کشور، به نام قاسم خان والی صادر شد. آن مرحوم کارخانه برق را در پل شاهی، شخصاً و به کمک یک مهندس روسی نصب و راه اندازی کرد و توانست در وهله نخست تعداد کمی چراغ در اطراف خیابان مجیدی (مجدالملک) روشن نماید.

همچنین در همان سال یک کارخانه دیگر برق در تبریز با 12۵ قوه اسب به وسیله قاسم خان امیر تومان تاسیس شد.

تجهیزات اولین کارخانه برق تبریز
تجهیزات اولین کارخانه برق تبریز

این حرکت قاسم خان، نخستین تلاش در زمینه تولید، انتقال و توزیع برق برای استفاده عمومی در کشور بود. در حالی که ایجاد روشنایی برق در کاخ گلستان و حرم رضوی جنبه اختصاصی داشت و عموم مردم از این امکانات هیچ سودی نمی بردند. در واقع،این قاسم خان بود که برق را در تبریز به خانه ها و خیابان ها آورد.

این قاسم خان بود که برق را در تبریز به خانه ها و خیابان ها آورد.

تجهیزات اولین کارخانه برق تبریز
تجهیزات اولین کارخانه برق تبریز

 همزمان با برپایی کارخانه دوم در تبریز به سال 1281هجری شمسی، یک کارخانه برق با همراهی قاسم خان که قبلا والی رشت بود در رشت دایر گردید.

سردار قاسم خان امیر تومان (قاسم خان والی)
سردار قاسم خان امیر تومان (قاسم خان والی)

 کارخانه برق رشت را میرزا محمدعلی اصفهانی معروف به معین السلطنه رشتی در همان سال به کار انداخت. تا سال 1۳۰۵ هجری شمسی کارخانه در دست خاندان معین السلطنه رشتی بود. در آن سال ارباب گشتاسب و ارباب رستم فیروزگر امتیاز کارخانه را از معین السلطنه خریدند و شرکت برق گیلان را تاسیس کردند و همان ها در رشت و بندرانزلی و لاهیجان مولدهای جدید برق به کار انداختند.

نخستین خیابان ایران که روشنایی برق داشت

نخستین خیابانی که در ایران از نعمت روشنایی معابر برخوردار شد خیابان مجیدی تبریز یا همان مغازههای مجیدالملک بود. اما سوال اینجاست که خیابان مجیدی کجا بود و چرا این خیابان برای این امر مهم انتخاب شد. بهروز خاماچی در کتاب "شهر من تبریز" می نویسد:

کوی حرمخانه یکی از معروفترین و قدیمی ترین کوی و برزن های تبریز است که درب خروجی عمارت عالی قاپو یا شمس العماره برای حرم شاهی در سمت شمالی آن قرار داشت. همچنین درب تاریخی باغمیشه، مغازه های مجیدالملک و عمر مغازالاری در آن وجود داشت و امروزه دنباله بازار کفاشان در جهت شرقی از کوی حرمخانه آغاز می شود و پشت عمارت استانداری واقع شده است.

در مغازه های مجیدالملک یا همان کوی حرمخانه چندین کتابخانه، چاپخانه و دفتر روزنامه ها، داروخانه شفا، مسجد، باشگاه ورزشی(زورخانه گیو) و ... وجود داشت. می توان گفت آنچه به عنوان خیابان مجیدی یا مغازههای مجیدالملک از آن یاد شده همان کوی حرمخانه است که امروزه از درب باغمیشه شروع شده و در پشت استانداری آذربایجانشرقی امتداد یافته و وارد بازار کفاشان(باشماخچی بازار) میشود.

چند نکته حائز اهمیت در خصوص این خیابان یا کوی، وجود دارد. در آن زمان کوی حرمخانه دارای اهمیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی خاصی بوده است. اهمیت سیاسی حرمخانه به دلیل وجود مرکز سیاسی آن زمان، یعنی عمارت حکومتی دارالسلطنه تبریز بود که ولیعهد قاجار و حاکم آذربایجان، محمدعلی میرزا در آن اقامت داشت. همچنین این مکان، یکی از ورودی های بازار تاریخی تبریز بود که در زمانه خود بزرگترین و پررونق ترین بازار ایران محسوب می شد. به علاوه به دلیل وجود چاپخانه و کتابخانه، این محل نوعی مرکزیت فرهنگی را نیز دارا بود. مجموعه این عوامل باعث شده بود که این مکان هم محل تجمع مردم عادی باشد و هم پاتوقی برای روشنفکران آن زمانه گردد و همین امر نوعی مرکزیت اجتماعی نیز به محل مذکور بخشیده بود. اهمیت مذهبی بازار تبریز نیز بر کسی پوشیده نیست به طوری که در خصوص کوی حرمخانه باید گفت که درب دوم کاخ عالی قاپو نیز در این محل قرار داشت که برای ورود عموم مردم به خصوص در ایام محرم و برگزاری مراسم عزاداری در حضور ولیعهد بود.

سومین کارخانه برق شهری در نیمه دوم سال 1281 هجری شمسی به همت حاج محمدباقر میلانی معروف به رضایوف در مشهد به کار افتاد. و سرمایه آن از سوی مظفرالدین شاه تامین شده بود.

احمد کسروی در کتاب تاریخ مشروطه ایران در خصوص شخصی بنام حیدرعمواوغلی چنین می نویسد که این شخص از مردم سلماس بوده ولی در قفقاز بزرگ شده و در تفلیس درس مهندسی برق میخوانده است و درباره آمدن وی به ایران میگویند رضایوف که یکی از بازرگانان تبریز بود، میخواهد که به بارگاه مشهد چراغ بکشاند و برای این کار به یک مهندس مسلمانی نیاز داشته که او را به این کار می گمارد.

کارخانه برق مشهد علاوه بر حرم مطهر، قسمت خیابان موسوم به بالا خیابان را که بین کارخانه و حرم واقع شده بود را برق میداد.

درباره کارخانه برق شهری مشهد، کمابیش با برداشت های نادقیق سروکار داریم ماخذ نویسنده برای این بخش تاریخ رشد سرمایه داری است که وی نیز به احتمال بسیار اصل مطلب خود را از گنج شایگان برگرفته و با اطلاعات دیگری درهم آمیخته و مطرح ساخته و ناآگاهانه اشتباه چشمگیری را نیز مرتکب شده است به طوری که سال بهره برداری از این مولد را که 1۳2۰ قمری است با سال 12۷۹ شمسی همزمان ساخته است در صورتی که این سال برابر یا سال 1281 شمسی است و درست همان سالی است که اسناد دیگر هم آن را نشان میدهند.

بررسی های انجام گرفته نیز نشان میدهند که در بهترین حالت، نیمه دوم آن سال مولد آستانه به بهره برداری رسیده است. از سوی دیگر اگر مولد نصب شده همان مولدی باشد که حکیم الملک خریداری کرد و به مشهد فرستاد (اسناد موجود بر آن گواهی می دهند). این مولد آنچنان بزرگ نبوده که بتواند به عنوان یک مولد برق شهری برشمرده شود و ظاهرا تنها برق حرم را تامین میکرده است. همانطور که به این موضوع در کتاب گنج شایگان نیز اشاره شده است و گویا مولد برق، آستانه و مسیر بالاخیابان از محل کارخانه تا آستانه را روشن می ساخته است. با آن که آقای غلامرضا ممتحن میلانی پافشاری دارند که این مولد به مناطق اطراف حرم در بالا خیابان برق میداده است ولی سندی که چنین وضعیتی را تایید کند تاکنون مشاهده نشده است.

برای روشن تر شدن سال بهره برداری از مولد برق آستانه می توانیم به خاطرات حیدرخان که مورد عنایت نویسنده کتاب امین الضرب نیز هست استناد کنیم. حیدرخان عمواوغلی (بر پایه خاطرات خود وی که توسط مرحوم منشیزاده نوشته شده) روز 1۷ رجب سال 1۳21 برابر با 1۷ مهرماه 1282 هجری شمسی از مشهد خارج شده است در این صورت اگر مدت اقامت وی در مشهد 11 ماه بوده باشد پس وی در آبان ماه سال 1281 به مشهد وارد شده است. و اگر فرض بر این باشد که وی به سرعت دست به کار شده و ساختمان کارخانه نیز آماده بوده است (اسنادی در زمینه آماده سازی آن در دست است،) بدین ترتیب درست تر آن است که نیمه دوم سال 1281 شمسی یا حتی سال 1282 شمسی را زمان بهره برداری از مولد برق آستانه در نظر بگیریم.

لازم به یادآوری است، کارخانه برق امین الضرب نیز در فوریه 1۹۰۷ میلادی برابر با بهمن 128۵ هجری شمسی نزدیک به شش ماه پس از امضای فرمان مشروطیت به بهره برداری رسید. بنابراین با توجه به برپایی کارخانه های برق در تبریز، رشت و مشهد در بین سال های 1282-1281 بهتر است گفته شود که برق تهران در حقیقت چندمین کارخانه برق کشور در دوران مظفرالدین شاه برشمرده میشود و نه دومین آنها.

 نخستین ژنراتور برق در تاریخ صنعت ایران

کارخانه چرم سازی خسروی اولین کارخانه راه اندازی شده در تاریخ صنعت ایران است که محل بنا از موقوفات خاندان خسروی است و در تاریخ 1۳12 تأسیس شده است. ژنراتور برق این کارخانه، نخستین ژنراتور در تاریخ صنعت ایران است که در سال 1۹۳۵ میلادی در شهر لنینگراد روسیه ساخته شده است.

نخستین ژنراتور در تاریخ صنعت ایران است که در سال 1۹۳۵میلادی در شهر لنینگراد روسیه ساخته شده است.
نخستین ژنراتور در تاریخ صنعت ایران است که در سال 1۹۳۵میلادی در شهر لنینگراد روسیه ساخته شده است

این دستگاه از نوع شش سیلندر دیزلی است که برق شهری بخشی از شهر تبریز را نیز تولید می کرده است.

درحال حاضر این دستگاه دیزل ژنراتور به عنوان نمادی از ورود ماشین به ایران در دانشگاه هنر اسلامی تبریز نگهداری می شود. و توسط دانشجویان گروه مرمت آثار تاریخی و باستان سنجی، در سال 1۳۹2 پاکسازی شده است.

 گردآوری و تنظیم: سیدمحمد سیدقیاسی

بدون دیدگاه

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *