به گزارش ایرنا، نگارنده این گزارش زمانی به قیمت بالای سیم پی برد که به یکی از مهمترین کارخانه های تولید سیم و کابل در حوالی مشهد مراجعه کرد و از نزدیک در جریان بخش های تولید و مولفه های تاثیرگذار بر قیمت تمام شده محصول آن قرار گرفت زیرا تولیدکننده در پاسخ به گرانی سیم و کابل و نوسان قیمت آن، انگشت اتهام خود را به سوی بورس کالا نشانه رفت.

پیش‌تر هم برخی از مدیران تشکل های اقتصادی در تهران به مشکلات عرضه مس در بورس کالا اشاره کرده و گفته بودند که دلالان مس در بورس کالا مداخله کرده و موجب افزایش بی حساب و کتاب قیمت سیم و کابل شده اند که این در نهایت روی قیمت نهایی دستگاه های صنعتی اثر گذاشته و چرخه تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

شواهد و آمارهای اخیر نشان می دهد که مس در بورس کالا کیلویی ۲۷۰ تا ۳۲۰ هزار تومان خریداری شده و در نهایت در قالب سیم کیلویی ۷۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد، اگرچه در دید عمومی سیم مسی به خودی خود خیلی به چشم نمی آید اما در عرصه زندگی و گردش چرخ صنعت تاثیر بسزایی دارد، جدا از این در هزینه های پروژه ها نیز بسیار اثرگذار است.

خبرنگار ایرنا به صورت میدانی در یکی از واحدهای گروه کارخانجات سیم و کابل مشهد حضور یافته و از نزدیک روند تولید را در این کارخانه مشاهده کرد، ظاهر این کارخانه نشان از وجود دستگاه های پیشرفته و تولید محصول باکیفیتی داشت که به گفته مدیرعامل آن عمدتا به خارج از کشور صادر می شد و طرفداران زیادی هم در داخل و خارج از کشور دارد.

بیشتر تجهیزات این گروه صنعتی خارجی و طبق آخرین فناوریهای روز بود، در حوزه صنایع آزمایشگاهی بویژه در حوزه کابل های فشار متوسط و فشار قوی به پیشرفتهای خوبی دست یافته و آزمایشگاه همکار و مرجع اداره کل استاندارد استان نیز هست.

قیمت مس به عنوان یکی از مواد اولیه سیم و کابل در کاملا وابسته به دلار بوده و براساس قیمتهای جهانی محاسبه می شود.مدیرعامل گروه کارخانجات صنایع سیم و کابل مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مشکلات خود در بخشهای مختلف بویژه مس اشاره و بیان کرد: قیمت مس به عنوان یکی از مواد اولیه سیم وابسته به دلار است و براساس قیمت های جهانی محاسبه می شود، در این راستا از ابتدای سال گذشته تاکنون تا ۷۰ درصد به قیمت مس افزوده شده که به همین میزان قیمت تمام شده سیم در این کارخانه نیز افزایش داشته است.

پارسا طغرایی افزود: در واقع ۹۵ درصد قیمت تمام شده سیم را قیمت مس تشکیل می شود و پنج درصد باقیمانده نیز به هزینه های جانبی تولید مربوط می گردد، در این شرایط اگر فقط ۱۰ درصد قیمت مس کاهش یابد، افت قیمت تمام شده محصول بیشتر خواهد بود.

وی محل تامین مس برای کارخانه خود را بورس ذکر و بیان کرد: مس را فقط می توان از بورس تهیه کرد که قیمت آن نیز تفاوتی با نرخ آزاد دلار ندارد به این معنا که شرایط در بورس به نحوی است که تهیه آن از بورس تفاوتی با خرید آن با نرخ دلار آزاد از بازار ندارد. عموما در طول هفته قیمتهای سیم تولیدی این کارخانه با قیمتهای جهانی به‌روزرسانی می شود لذا این قیمت در نوسان است.

طغرایی بیان کرد: سازمان بورس اوراق بهادار محاسبات خود برای قیمت مس را براساس دلار نیمایی اعلام می کند، که البته این حرف صحیح است اما رقابت باعث تغییر قیمت مس می شود، از سوی دیگر بعضا اتفاقاتی رخ می دهد که به عنوان مثال یک شرکت نسبت به خرید همه مس عرضه شده در بورس اقدام می کند و این به ضرر شرکتهای دیگر است.

بدون دیدگاه

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *